Artykuł archiwalny (pochodzi z magazynu Fenomen Polska rocznik 2016)

Młoda (istniejąca dopiero od pięciu lat), polska marka ANIA KRUK, wyrosła z długiej rodzinnej tradycji w branży jubilerskiej. Założona przez brata i siostrę: Wojciecha Kruka jr i Anię Kruk, dzieci Wojciecha Kruka, twórcy sukcesu marki W.KRUK, zdobywa coraz mocniejszą pozycję na rynku. W Polsce, to 10. salonów w najlepszych lokalizacjach, w tym flagowy butik na ul. Mokotowskiej, centrum modowej mapy Warszawy. Następnym krokiem była ekspansja za granicę – w zaskakującym i egzotycznym kierunku Bliskiego Wschodu.

Pierwszy butik marki ANIA KRUK na Bliskim Wschodzie został otwarty w Dosze, stolicy Kataru w październiku 2015 roku. W uroczystym otwarciu w The Mall wzięła oczywiście udział Ania Kruk, dyrektor kreatywna marki, a wyjątkowym gościem na tym wydarzeniu był również ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Katarze, Krzysztof Suprowicz. Przecięcie różowej wstążki zainaugurowało rozmowy o biżuterii, w gronie bliskowschodnich mediów, blogerek modowych i grona klientek najróżniejszej narodowości.

Katar to różne kultury i różne kanony piękna. Katar jest tradycyjny i nowoczesny zarazem. To wielkie wyzwanie dla kreatorów mody. Dla Ani Kruk także – jak opowiada „Wybierając wzory do naszego butiku, musiałam kierować się zarówno gustem Arabek, Hindusek, których mieszka tam bardzo dużo, jak i Europejczyków, którzy przyjechali tu na kontrakty. Po pierwszym okresie działalności, mogę już być spokojna: Wiem, że nasze kolekcje są trafione, i naprawdę unikalne na skalę Kataru”.
Podróże na Bliski Wschód stały się dla Ani Kruk również inspiracją do zaprojektowania wzorów osadzonych w orientalnej estetyce. Fascynacja kulturą i architekturą Bliskiego Wschodu znalazła swoje odbicie w kolekcji AIDA. Mieniące się w słońcu kryształy, bogactwo kolorów, rozbudowane formy kolczyków nadają tym projektom smak rodem z „Baśni Tysiąca i Jednej Nocy”.

„Kataryjki od dziś chodzą w polskiej biżuterii. Dlaczego nie działać również w drugą stronę i zainspirować Polki do noszenia orientalnych wzorów? – pyta Ania Kruk. – „Dla mnie jako projektantki najbardziej fascynująca jest różnorodność i wymiana kulturowa. Dlatego jestem tak szczęśliwa z otwarcia butiku w Katarze. To duży krok dla marki ANIA KRUK. Jesteśmy naprawdę dumni, że jako jedna z pierwszych polskich marek otwieramy sklepy w Katarze i pokazujemy światu polskie projekty. Sukces marki ANIA KRUK to zasługa Wojciecha jr, który odpowiada za stronę biznesową konceptu i w dużej mierze Ani, która jest główną projektantką i dyrektor kreatywną marki – uczestniczy w całym procesie tworzenia kolekcji: od koncepcji, wyboru materiałów, poprzez projektowanie i przygotowanie prototypów, aż po produkcję biżuterii; Wojciech Kruk senior oraz jego żona Ewa wspierają dzieci w prowadzeniu własnego biznesu, pełniąc rolę doradców. Prawie 200-letnia tradycja jubilerska czyni markę ANIA KRUK najstarszą firmą rodzinną w Polsce.

Co dalej? Po uroczystym otwarciu butiku w The Mall, jeszcze w długiej sukience, ale już bez obcasów, Ania pojechała na plac budowy nowego centrum handlowego NorthGate, które będzie największą luksusową galerią handlową w Katarze. Tam, na parterze, obok największych marek modowych świata, powstanie w lutym przyszłego roku drugi „różowy” butik. Ani. W planie są już kolejne bliskowschodnie lokalizacje.

(Artykuł pierwotnie pojawił się w „Fenomen POLSKA”)